Ooit waren de Pythons grove heiligschenners...

Aan een kruis hangen en een vrolijk wijsje zingen, is dat godslastering? De komieken van Monty Python dachten van niet, maar veel geestelijken en politici waren ongenadig. Hun film Life of Brian leidde tot internationale controverse en boycots. 

Tijdens hun opmerkelijke persconferentie vertelden John Cleese, Terry Gilliam, Eric Idle, Michael Palin en Terry Jones donderdag wat we eigenlijk al wisten: de Pythons gaan nog één keer de bühne op. De show 'One Down, Five To Go' wordt een mengelmoes van oud en nieuw materiaal.

Sketches als The Ministry of Silly Walks en films als The Holy Grail en Life of Brian (1979) staan bij velen op het netvlies gebrand. Laatstgenoemde vertelt natuurlijk het verhaal van Brian, een tijdgenoot van Jezus die ten onrechte wordt aangezien voor de Joodse messias.



Brian belandt direct in tenenkrommende discussies. Als hij roept dat hij geen verlosser is, antwoorden zijn volgelingen dat alleen de echte verlosser zijn goddelijkheid zou ontkennen. Ondertussen loopt de echte Jezus volgelingen mis.

"I am not the messiah, will you listen? Honestly!" - "Only the true messiah would deny his divinity.""What? Where does that leave me? All right, I am the messiah." - "He is the messiah!""Now fuck off!" - "How should we fuck off, o Lord?

En even later:

"You got it all wrong. You don't need to follow me. You don't need to follow anybody. You need to think for yourself. You're all individuals." - "Yes, we're all individuals!""You don't need to follow anybody." - "No. We don't need to follow anybody!"

Na een arrestatie eindigt Brian eindigt aan een kruis. Daar begint de beroemde slotscène. Zijn politieke handlangers redden hem niet, maar komen hem enkel bedanken voor zijn diensten. Een gekruisigde lotgenoot zingt hem tenslotte joie de vivre toe:

"Always look on the bright side of life (...) Life's a laugh and death's a joke, it's true. You'll see it's all a show, keep 'em laughing as you go, just remember that the last laugh is on you."

Aanstootgevend? De komieken van Monty Python ontkenden fel dat ze het christendom belachelijk wilden maken. Hun kritiek richtte zich niet op Jezus, vertelden ze later. Jezus was een 'bloody do-gooder'. In een interview noemt John Cleese de film een oproep tot kritisch denken.

Toch bracht Life of Brian volgens critici 'het verhaal van Jezus in diskrediet' en 'beschadigde hij het christendom'. Critici maakten niet altijd duidelijk waarom de film precies schadelijk was, maar hun kritiek op de kruisigingsscène was begrijpelijk. Het jolige tafereel zou 'het concept van verlossing door lijden, opstanding uit de dood en het leven na de dood ontkrachten'.

Hoe ver mag je gaan met grappen over godsdiensten en hun stichters? Een vraag die ook vandaag nog steeds actueel is. Gaan grappen zoals die van Monty Python te ver? Discussieer meer op het forum

Bron: Trouw 22/11/13 

E-mail me when people leave their comments –

You need to be a member of perspectiefdocenten to add comments!

Join perspectiefdocenten